28 March 2015

Finnair Comfort Class vs Business Class

(English summary in the end.)

Kun mietin viime syksynä talven Saigonin matkaani, mieleeni tuli, että olin kuullut tilauslentojen business-luokkaa myytävän ns. Comfort-luokkana ilman hotellia.  British Airwaysin lento Heathrown kautta olisi siinä vaiheessa maksanut vain noin 2500,-, kun suora Comfort-lento Helsingistä maksoi noin 1800,-. Tilasin Finnairin lennot pienen mietinnän jälkeen.

Mennessä koneena oli vanha Air Francen 340, jossa ei ole täysin vaaka-asentoon meneviä istuimia eikä solo-paikkoja, mutta takaisin tullessa oli onneksi uudempi versio, josta olin tietysti varannut solo-paikan.

Non-Schengen lounge oli melkein tyhjä.

Odotin lähes business-kokemusta, mutta kyllä se loppupeleissä oli aika erilainen:

Mitä yhteistä Comfortilla ja Busineksella on?
  • istuin
  • enemmän vessoja per käyttäjämäärä
Mitä eroa niillä on?
  • ennen lähtöä ei tarjota juomia (miksei edes mehua ja vettä?)
  • sanomalehtiä ei ollut
  • peitteet ja tyynyt olivat ihan kauheita (turistiluokan?). Mennessä tyynyssä oli jo valmiiksi hius... Onneksi oma rakas kasmirsaalini/peitteeni oli mukana!
  • samppanja oli maksullista, alkoholista vain ruokajuomat olivat maksuttomia. Soft drinkit olivat sentään maksuttomia lennon ajan.
  • maksullinen samppanja piti juoda...muovimukista... Eipä tullut ihan tavallista lomallelähtöfiilistä.
  • kumma kyllä ruoan yhteydessä annettiin sitten oikea lasi...
  • ruoka oli Euroopan busineksen tasoa, mutta sen tiesin etukäteen.
  • mitään välipaloja ei tarjottu maksutta, ei edes niitä iänikuisia Fasun sinisiä "konvehteja"!
  • kasvisruuat olivat, jos mahdollista, tavallistakin mielikuvituksettomia: etenkin paluumatkalla samoja ainesosia kylmänä, lämmitettynä, vartaassa... Hei, kasviksista voi oikeasti tehdä ruokaa!
  • ilmeisesti lounge ei sisälly tähän lippuun (tästä en ole 100% varma), koska se oli melkein tyhjä, kun olin siellä ennen koneen lähtöä. Saigonissa ei muuten ollut lainkaan One Worldin loungea.
  • pisteitä tulee paljon vähemmän kuin reittilennoista
  • palvelu koneessa oli "ihan ok", mutta ei yhtä huomioivaa kuin yleensä
Summa summarum: tällä tietämyksellä päätyisin BA:n lentoon. Näillä lennoilla huomasin taas kerran kuinka kokonaiskokemus koostuu monista, pienistäkin,  asioista, eikä vain istuimesta, vaikka toki se on tärkein.

Taisin  lukea jostain, että Saigonin lentokin muuttuu reittilennoksi. Oikein hyvä, jos niin on.

Viihdepuoli oli muuten äärimmäisen niukkaa aikaisempaan verraten, en nyt tiedä koskeeko tämä "uudistus" myös reittilentoja vai vain näitä, mutta ei hyvältä näyttänyt! Onneksi olin ostanut varoiksi kentältä lisää lukemista, muuten päivälento olisi ollut äärimmäisen pitkästyttävä.

Jossain Kabulin yläpuolella solo-paikalla.
English summary: when I was planning my trip to Saigon, I remembered that the Business class on some long haul package flights is sold as Comfort class and you can buy only the flight. I compared with BA and decided on Finnair's direct flight.

The concept is actually very different from the normal long haul business class, just to mention a few things: no pre-departure drinks, no newspapers, no free Champagne (which after having paid you must drink from a plastic cup btw), unbelievable worn out cushions and blankets (from economy?), European flights' quality Business class food, no free snacks, free wine only with the meals etc etc.

If I was to make a new decision, I'd book BA. However, I think that I read somewhere that fortunately Finnair will fly the Saigon route as scheduled next winter.

No comments:

Post a Comment

Kiitos kommentistasi!

Thank you for commenting!