7 September 2014

Are all five star hotels equal?

Tässä hotellissa oli kivaa, koska meillä oli oma pieni uima-allas,
mutta muuten hotelli ei ollut kovin kummoinen, ei kumminkaan ihan huonokaan
It was nice having a little pool of our own.
Otherwise nothing much to write home about.

Tässä vähän taustaa tuleville hotelliarvosteluille ja vertailuille.

Tiedät varmaan, että monissa maissa hotelli voi aika vapaasti jaella itselleen tähtiä eli mitään virallista järjestelmää ei ole. Ranskassa taitaa sentään vieläkin olla virallinen arviojärjestelmä.

Here's some background to my up coming hotel reviews.

You probably know that in many countries there's no official  system so the hotels can give themselves stars however they please. I think France still has an official system.




Minusta viiden tähden hotelleja on kolmenlaisia:
  • ne, joista ei kannata paljoa kotiin kirjoitella eli jotka ovat oikeastaan neljän tähden, mutta ovatpa vaan keksineet itse palkita itseään viidellä tähdellä. Hinta ja verkkosivut kyllä paljastavat tämän onneksi jo ennen varausta. Monet  näistä brändeistä olivat suhteellisesti hyviä joskus 80-luvulla, joten jotkut voivat vieläkin pitää niitä luksushotelleina. Tämän ryhmän hotellit eivät ole niitä, vaikka Suomessa niistä usein niin puhutaan.
  • rahalle vastinetta: ne 5* hotellit, jotka ovat kunnon 5* peruslaatua ja joissa rahalle saa usein hyvän vastineen, jollei odota ihan maailman huippulaatua. Tällaisia löytyy useimmista suurkaupungeista.
  • timantit, ne maailman huippuhotellit, joita muistelee vielä monen vuoden kuluttua huokaillen. Näistä suosikeistani on tulossa oma postauksensa. Rahalle saa vastinetta hotellifiikin mielestä, vaikka ne ovat lähes poikkeuksetta kaupungin kalleimpia ja objektiivisesti katsoen erittäin kalliita.
Minulle kyse ei ole siitä, että on katto pään päällä, vaan elämyksistä ja huippumukavuudesta.

A suite in Mandarin Oriental Singapore -
- vastinetta rahalle-hotelli, vaikka puutteitakin on.
-a value for money hotel in spite of a few shortcomings.
Four Seasons hotel des Berges Geneva
vastinetta rahalle+/ value for money+
I think there are three kinds of five star hotels:
  • those that are not, they really are four stars. Nothing to write home about. The prices (as compared to real 5*s in he city) and the website fortunately reveal the truth pretty quickly. Many of these brands were considered good in the Eighties, so some people might think they still are 5*.
  • value for money 5*s: these hotels are of a proper 5* quality and you get good value for your money (if you are willing to pay for the good things in life, but don't always expect the diamond quality). Most big capitals have a few of these.
  • the diamonds. The hotels every real hotel freak knows about and dreams about long after the luxurious stays. I'll post about my favourites later. As a hotel freak I think I get value for my money, even if they are the most expensive hotels in the city and usually very expensive objectively thinking. 
To me it's not about having somewhere to stay, but about luxurious experiences and the best possible comfort.

Peninsula Bangkok on kiva rahalle vastinetta-hotelli..
The Peninsula Bangkok is a nice value for money hotel.

Shangri-Lan Valley Wing-siipi Singaporessa kuuluu timantteihin.
Shangri-La Singapore's exclusive Valley Wing is one of my diamonds.


Mistä tuollaisen timantin sitten tuntee?
  • henkilökuntaa on paljon ja se on valmennettu huippuunsa
  • palvelu on aina huipputasoa, poikkeamia ei sallita. Henkilökuntahan tekee hotellin, kun kaikki muu on jo kunnossa.
  • hotellissa on useita laadukkaita ravintoloita, usein yksi Michelinkin (tällä ei ole minulle niin väliä, koska olen vege)
  • aamiainen tarjoillaan ainakin osittain, mutta mielellään kokonaan pöytiin
  • huonepalvelu ja siivous toimii moitteettomasti ja enemmänkin
  • kylppärissä perussetti on erilliset suihku- ja wc-kopit, amme, kaksi pesuallasta ja erillinen pukeutumishuone/tila
  • kempparit ovat huippumerkeiltä, Hermes, Bulgari jne.
  • huoneet ovat isoja ja tyylikkäästi sisustettuja. Ei mitään ruskea-beigeä ketjumeininkiä täällä.
  • ainakin yksi uima-allas, tietysti toki kohteesta riippuen
  • usein kunnon hovimestaripalvelu kuuluu hintaan
  • toiveesi ennakoidaan ja jos pyydät jotain (kohtuullista ja joskus kohtuutontakin) se ei ole koskaan ongelma
  • hotellissa, etenkin ravintoloissa, on pukukoodi
  • hotellilla on oma tyylinsä, se ei näytä ketjuhotellilta, vaikka se kuuluukin luksushotelliketjuun (esim. Rafflesit)
  • tiedän olevani aina osa prosessia, mutta täällä se ei tunnu siltä, vaan koen, että minua kohdellaan yksilönä
  • lista olisi tietysti loputon, mutta tässä hotellissa on se jokin "je ne sais quoi". Nyt tiedänkin, tunnen itseni pilalle hemmotelluksi prinsessaksi, kun lomailen tällaisessa hotellissa.
Park Hyatt Tokyo - timantti / a diamond


How do you recognise a diamond?
  • there's lots of staff and they have been scrupulously trained
  • top service, no exceptions allowed. The staff makes the hotel.
  • the hotel has several top restaurants, often one Michelin  starred as well (it doesn't really matter to me as I'm a vegetarian)
  • the breakfast is waiter served, at least a part of it
  • room service and housekeeping function without fail and more
  • the bathroom has separate shower and toilet cubicles, a bath tub, two wash basins and a separate dressing room
  • the toiletries are from top brands like Hermes or Bulgari
  • the rooms are big and elegantly decorated. No beige/brown chain hotel style here.
  • depending on the destination, a great pool area
  • a proper butler service is often included
  • your needs are anticipated and if you ask for something (reasonable and sometimes even unreasonable) it's never a problem
  • there's a dress code, at least in the restaurants
  • the hotel has a style of its own and it certainly doesn't look like a chain hotel, although it belongs to a luxury hotel chain like the Raffles
  • I know I'm part of a process, but I feel I'm treated like an individual
  • the list is endless, but the hotel has a certain "je ne sais quoi." Now I know, I feel like a spoiled and pampered princess while staying there.

Shangri-La Bangkok -
vastinetta rahalle -/ value for money -

Mitkä luksushotellit ovat saaneet sinut tuntemaan itsesi hemmotelluksi prinsessaksi/ prinssiksi?

Which luxury hotels have made you feel like a pampered princess/ prince?

2 comments:

  1. Ensimmäinen viiden tähden hotelli, jossa olen yöpynyt, on jäänyt kyllä vahvasti mieleen. The Regent Kuala Lumpurissa oli ainakin vuonna 2006 aivan omaa luokkaansa. Silloin minulla ei toki ollut vertailukohtia näin laadukkaista hotelleista, mutta vielä jälkikäteenkin pidän tuota hotellia todella hyvänä. Henkilökuntaa oli reilusti ja palvelu ensiluokkaista. Siellä nuori suomituristi tunsi itsensä vähän orvoksi shortseissaan.

    Viimeisin viiden tähden hotellikokemus on tämän vuoden helmikuulta Perusta, Cuscosta. Palacio del Inka oli aivan mahtava. Haukoimme henkeämme, kun näimme huoneemme. Hotelli oli todellakin kuin palatsi.

    Väliin on mahtunut muitakin viiden tähden hotelleja. Esimerkiksi Caracasissa, Venezuelassa hotelli oli kyllä ihan hyvä, muttei tähtiensä arvoinen. Löytyi sieltä sentään aina joka osastolta se yksi henkilö, joka puhui englantia ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Totta, että ne ensimmäiset kokemukset jäävät erityisesti mieleen. Minulla ei olekaan kokemusta Etelä-Amerikan hotelleista Arubaa lukuun ottamatta, eikä sitäkään voi oikeastaan laskea Etelä-Amerikkaan. Huonoa tässä on tietysti se, että koko ajan tulee vaativammaksi eli matkakustannukset sen kun kasvavat. Katselin juuri aamulla ensi kesän matkalle hotellia a 750 euroa yö... Olen toki ennenkin maksanut sellaisia hintoja, mutta en muistaakseni ihan koko viikosta.

      Delete

Kiitos kommentistasi!

Thank you for commenting!