21 September 2014

10 tips for benefiting from airlines' frequent flyer programs

Vanhoissa jumboissa on jotain ihanan nostalgista! Kohta nekin ovat historiaa.
The lovely old 747 birds will be history soon.
Photo Pixabay
Kaikilla premium lentoyhtiöillä on kanta-asiakasohjelma. Oletko jo jäsen vai kannattaisiko sellaiseen liittyä? Vastaus on tietysti KYLLÄ, mutta miksi ja miten pelata pistepeliä?

Menetin melkein yöuneni, kun kuulin Bangkokin lomallamme, että poikamme tyttöystävällä ei ollut Finnair Plus-korttia. Se asia on nyt onneksi kunnossa!

Kirjoitan tämän postauksen Fnnairin Plus-ohjelman näkökulmasta, koska se on aktiivisin ohjelmani tällä hetkellä. Minulla on myös Lufthansan ja Air France/KLM:n kortit. Kirjoitan vapaa-ajan matkailijan näkökulmasta, koska en työmatkaile nykyisessä työssäni.

Toivottavasti saat postauksesta joitain vinkkejä, osa on varmaan monelle tuttua. Luin äskettäin, että Plus-ohjelmaan saattaa tulla muutoksia, mutta käsittääkseni joskus puolen vuoden tai vuoden kuluttua.

Yleinen suunta maailmalla (en puhu nyt Finnairista) alkaa olla se, että matkustajaa "palkitaan" jatkossa käytetyistä euroista, mikä on minusta ihan oikein. Kun liityt mihin tahansa ohjelmaan, sinun pitää tietysti tarkistaa ja hyväksyä sen ehdot.

All premium airlines have frequent flier programs. Are you already a member or should you join one? The answer is YES you should, but why and how to play the game?

I almost lost a few nights' sleep when we were in Bangkok and I heard our son's girlfriend didn't have a Finnair Plus card. Fortunately that has been fixed now!

I'll write from the Finnair Plus program's point of view since it's my most active program at the moment. I also have Lufthansa and Air France/KLM cards. Also, I write from a leisure flyer's angle.

I hope I can give you some useful practical advice. I read recently that there might be some changes in the Finnair Plus program  later next year.

It seems to be a trend (I'm not talking about Finnair here) that we might be given points for euros spent in the future. I think it's quite ok. Always check the terms and conditions of your program.

Photo Pixabay
Tässä muutamia hyödyllisiä termejä:

Pisteet: niitä saa paitsi lentämisestä, myös esim. luottokorttiostoista ja hotelliyöpymisistä. En kyllä itse valitse hotellia sen mukaan saako siitä lentopisteitä vai ei, se on kumminkin niin tärkeä osa matkaa.

Tasopisteet: niitä saa vain lentämisestä ja ne määräävät sen tason, jolle kuulut. Finnairilla on perus-, hopea-, kulta- ja platinatasot.

FF (frequent flyer): henkilö, jolla on muu kuin perustasokortti. Jotkut FF:t eivät pidä alempia tasokortteja minään, mutta älä anna sen pilata huviasi!

DYKWIA-asenne: "etkö tiedä kuka minä olen?" ;). Liittyy edelliseen kohtaan. FlyerTalk-kieltä (ks. viimeinen vinkki).

Here's some useful vocabulary:

Points: you get points from flying but also from credit cards, hotel stays etc. I don't choose the hotel that gives the FF points but the best one. The hotel is such an important part of the trip.

Tier points: you  get them only from flying. Tier points determine your elite flyer level. Finnair has basic, silver, gold and platinum levels.

FF (frequent flyer): someone who has other than  the basic card. Some FFs look down to the lower level cards but don't let it spoil your fun.

DYKWIA-attitude: "don't you know who I am? ;) It's FlyerTalk-talk (see the last tip).


This is the new business class in the A350s coming next year.
Photo Finnair
Tässä joitain vinkkejä, jotta saat ohjelmasta mahdollisimman paljon irti:
Some tips so that you get the most out of the program:

Vinkki 1: itsestään selväähän on se, että liityt ja panostat siihen ohjelmaan, jonka lentoja kuvittelet käyttäväsi pääsääntöisesti lähivuosina. Tietenkin kannattaa omistaa ne muutkin kortit.

Tip 1: it's obvious: join  and focus on the program of the airline you see yourself using the most in the coming years. Of course you should have the other cards as well.

Vinkki2: kun liityt ohjelmaan, liityt samalla allianssiin (tässä tapauksessa One Worldiin). Saat siis pisteitä myös allianssin muiden yhtiöiden lennoista. Vaikka Finnair ei lennä esim. Barbadokselle, voit lentää British Airwaysilla ja silti tienata pisteitä. On siis tärkeää tutkia oman allianssin vaihtoehdot ennen kuin varaa "vieraan" allianssin lennon.

Tip 2: you'll join an alliance (in this case One World) at the same time. It means you get points from the alliance airlines as well. If Finnair doesn't fly to Barbados, British Airways does and you still get points. It's important to check the alliance members' flights before you book an other alliance's flight.


The non-Schengen lounge in Helsinki.
Photo Finnair
Vinkki 3: hopeatason jälkeen tärkeintä on kerätä pisteitä. Hopealla saat tärkeimmät edut kuten business-luokan check-inin, fast track turvatarkastuksen (Helsingissä ja parilla muulla kentällä) ja pääsyn lentoyhtiön loungeen (ei niihin luottokorttiloungeihin). Jos lennät pääasiassa business-luokassa kuten minä, saat nämä edut joka tapauksessa, joten pisteillä on vielä enemmän merkitystä kuin kortin tasolla.

Tip 3: after the Silver level the important thing is to collect the points. The Silver gives you the most important benefits like the business class check in, fast track security (in Helsinki and a few other airports), and proper airline lounge access (not those credit card lounges). If you fly mostly business class as I do, you get these benefits anyway, so it's really the points that matter, not the level.

Vinkki 4: en halua neuvoa ketään velkaantumaan, mutta kannattaa hankkia luottokortti, jolla saat pisteitä joka eurosta, jonka kulutat. Saldon voi ja pitääkin maksaa pois joka kuukausi. Itse saan runsaasti pisteitä tällä tavalla, koska maksan kaikki lentoni ja hotellini yhdellä kortilla ja tietyt muut kulut toisella.

Tip 4: I don't want to advise anybody to get into debt, but take a credit card that gives you points for each euro you spend. You can and should pay the balance each month. I get a lot of points this way as I pay all my flights and hotels with a certain card and some other expenses with an other.

Vinkki 5: mieti mikä on sinulle järkevin tapa käyttää pisteitä. Jos matkustat economy-luokassa, pistetilisi kasvaa valitettavan hitaasti. Älä silti masennu. Ehkä voit käyttää pisteitäsi Euroopan lentojen matkustusluokan korotuksiin alkaen 7500 pistettä/ suunta Pohjois-Euroopassa.

Tip 5: think about which is your best use of the points. If you fly economy, the sad truth is that the points don't accumulate fast. Don't dispair! Maybe you could use the points for European upgrades starting at 7500 points one way in Northern Europe.


Photo Pixabay
Vinkki 6: laske mikä on pisteiden, tai 1000 pisteen, todellinen arvo sinulle.

Käytän itse pisteeni kaukolentojen upgradeihin, joten se menee näin:
Business-luokan lippu Singaporeen maksaa noin 3500 euroa ja economy-luokan , sanotaan vaikka, 800 euroa. Erotus on siis 2700 euroa ja korotus maksaa 120 000 pistettä (kyllä, ajattelen, että pisteet ovat kuin rahaa). Eli 1000 pisteen arvo minulle on 22 euroa.

Kun tiedän tämän, voin laskea nopeasti esimerkiksi onko sellainen tarjous, josta ei saa lainkaan pisteitä, kannattava vai ei juuri minulle. Usein ei.

Tip 6: calculate what the  real value of a point, or rather 1000 points, is to you.

I use my points for long haul upgrades, so it goes like this:

A Singapore business class ticket is about 3500 euros, the economy ticket is, let's say, 800 euros. The difference is 2700 euros and the upgrade costs (yes, think about the points as if they were money) 120000 points. So 1000 points' value for me about 22 euros.

This way I can quickly decide for exemple if an offer which doesn't give points in valuable for me or not. Often it is not.



Nykyisissä 330:ssä lempipaikkani on "valtaistuinpaikka" 4A.
Se on mahtavan yksityinen ja kaikille tavaroilleni on riittävästi tilaa.
My favourite seat is "the throne seat" 4A in the current long haul 330 fleet.
I love the privacy and two tables gives enough space for all my stuff.
Photo Finnair
Vinkki 7 : joskus pisteiden päällä pitää istua, eikä tuhlata niitä heti. Pisteethän ovat voimassa kolme vuotta. Esimerkiksi: jos minulla on 120 000 pistettä ja seuraava matkani on Bangkokiin tai New Yorkiin, en käytä pisteitä korotukseen, koska näihin kohteisiin on usein hyviä business-tarjouksia ja muutenkin business-hinnat ovat halvempia kuin Aasiaan.

Singaporeen tai Tokioon ei juuri ole business-tarjouksia ja jos seuraava matkani on sinne päin, säästän pisteet niiden lentojen korotuksiin. Esimerkiksi viime kesänä säästin 3000 euroa, kun ostin edestakaisen korotuksen Osakan lennoilleni 120 000 pisteillä. Erinomainen tapa käyttää pisteet, vai mitä?

Tip 7: sometimes you have to sit on the points, don't spend them immediately! They are valid for three years. For exemple: if I have 120000 points in my account and my next trip is to Bangkok or New York. I'm not going to use the points as there often are good business class campaign rates on these routes or anyway the cash rates are lower.

However, Tokyo and Singapore usually have no business class campaigns and my second trip is over there so I use my points for upgrades. E.g last summer I saved over 3000 euros when I used 120 000 points for a return upgrade to Osaka. Excellent use of points, wasn't it?

Hyvää yötä!
Good night, sleep tight!
Photo: Finnair
Vinkki 8: älä unohda pisteitäsi, vaikka niitä olisi vähän. Voit aina lahjoittaa ne perheenjäsenelle (se maksaa palvelumaksun). Tai katso Finnair Plus kaupasta, jossa on usein hyviä tarjouksia 1000 pisteen ja rahan yhdistelmälle. Ostin äskettäin Lisa Johansson-Papen valaisimen selvästi halvemmalla kuin olisin saanut sen tavaratalosta.

Tip 8: even if you have only a few points, don't forget about them. You can always give them to a family member (there is a little fee). Or check the Finnair Plus store. They have some great offers for 1000 points and money combined. I bought a Lisa Johansson-Pape lamp recently for a much cheaper price than as compared to a department store.

Vinkki 9: Pisteitä voi myös ostaa, mutta se ei minusta ole yleensä hyvä kauppa, mutta kannattaa tietysti tarkistaa.

Tip 9: you can also buy some points. I don't find it a good deal, but check it out yourself.

Vinkki 10: älä ota tätä liian vakavasti tai voit joutua liittymään FlyerTalkiin, mikä saattaa aiheuttaa päänsärkyä, unettomia öitä, ylipainoa (ei enää aikaa liikuntaan) ja sen, että ystäväsi saavat sinusta tarpeekseen. Ystäväni taitavat olla aika onnellisia siitä, että avasin tämän blogin... :)

Tip10: don't take this too seriously or you'll might have to become a member of the FlyerTalk community which might cause headache, sleepless nights, overweight (no more time to go to the gym) and fed up friends. I think my friends are quite happy that I started this blog... :)

Hyvää matkaa!
Have a nice flight!
Photo:Pixabay
P.S Taisit arvata, että tykkään lentämisestä! Entä sinä? Ja oletko innokas pisteiden kerääjä?

P.S. You might have guessed I love flying! How about you? And do you collect points/miles/Avios?

4 comments:

  1. Euroopan lennoilla en näe paljoa eroa turistin ja bisneksen välillä (tain ainakaan niin paljoa, että siitä kannataisi maksaa), sillä yleensä onnistun nappaamaan omalla taktiikallani exit-paikat maksamatta niistä ekstraa.

    Mannerten välisillä lennoilla mukavuus on bisneksessä jo ihan eri luokkaa, mutta silti käytän rahani mieluummin kohteessa. Ja silloin tällöin olen tullut mannerten välisillä korotetuksi bisnekseen tai napannut paikat bisneksestä (tosin turistiluokan tarjoiluilla) netti-check inissä, kun turistiluokka on ollut täyteen/ylibuukattu.

    Kerran pääsin bisnekseen Island Airilla, kun olin ahdettuna täyteen buukatussa koneessa todella epämukavaan paikkaan, riviväli oli jotenkin lyhempi ja ikkuna oli edessä istuvan selkänojan kohdalla Tavoistani poiketen olin vielä joutunut ottamaan ikkunapaikan käytäväpaikan sijaan. Ahtaan paikan kammo taisi paistaa silmistä ja lentoemäntä kysyi ennen nousua haluaisimmeko hieman väljemmät paikat. Uudet istuinpaikat olivat bisneksessä.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BA:lla ja Lufthansalla on muuten Euroopan business-lentoja hintaluokassa 500-600 euroa. Sen voin maksaa ihan hyvin, mutta en Finnairin 1700 euron Euroopan hintoja. Eli joko pisteillä tai muilla lentoyhtiöillä. Pohjoismaiden sisällä lennän economyssa. Kaukolentoja en kyllä enää suostu istumaan takaosassa. Joskus voisi tietysti käydä tuuri niin kuin sinulla, mutta en halua ottaa riskiä. Eikös se Icelandin business ole hiukan karvalakkiversio eli istuimet eivät mene täysin makuuasentoon?

      Delete
  2. Se lentoyhtiö oli Iceland air

    ReplyDelete

Kiitos kommentistasi!

Thank you for commenting!

Note: only a member of this blog may post a comment.