21 August 2014

How to improve your chances of getting an upgrade at the hotel?

 
Peninsula Bangkok
Joskus, kun tsekkaat hotelliin sisään, sinulle kerrotaan, että saatkin paremman huoneen kuin se, jonka olit varannut. Joskus huomaat vasta huoneessa, että se onkin paremman kategorian huone. Olet siis saanut upgraden, hienoa!

Miksi niin tapahtui tai pahempaa, miksi et saanutkaan sitä tällä kertaa?
 
Sometimes when you check in you are told that you have been upgraded or you just notice that the room is of a better category. You got an upgrade, great!

Why did it happen or worse why didn't it happen this time?



Four seasons Hotel des Berges Genevessä.
Four seasons Hotel des Berges in Geneva.


Tällaisia asioita olen havainnoinut saatuani mukavan määrän upgradeja jopa lähes sadan neliön sviitteihin viiden tähden hotelleissa:
This is what I have learnt having received a good number of upgrades even to large suites in five star hotels:

Näin:
  • jos viivyt yhden yön tai viikonlopun hotellissa, jossa on yleensä paljon liikematkustajia, mahdollisuutesi kasvavat, sillä vapaita huoneita voi olla enemmän saatavilla.
  • ole etukäteen yhteydessä hotelliin, näin he muistavat sinut. Et tietenkään pyydä upgradea , vaan tilaat maksullisia lisäpalveluita kuten lentokenttäkuljetuksia, ravintolavarauksia jne. Näin he näkevät, että et ole joku niistä asiakkaista, jotka käyvät aamiaisella viereisessä Starbucksissa.
  • koeta näyttää siistiltä, vaikka takana olisi pitkäkin lento. Pukua ei tietenkään tarvita, mutta siisti ja puhdas olemus on tarpeen. Smart casual on hyvä pukukoodi. Joissain huippuhotelleissa "katsotaan pahasti" kaikkia farkkuja.
  • hassua, mutta olen huomannut, että designerlaukut eivät ole haitaksi tässä asiassa.
  • jotkut hotellit eivät koskaan upgradaa, toiset tekevät sitä usein. Palaa uskollisesti siihen hotelliin, joka upgradaa, mutta älä pety, jos parempaa huonetta ei tällä kertaa tarjota.
  • itsestään selvää, mutta ole ystävällinen koko henkilökuntaa kohtaan.

Hedelmä- ja teeasetelma sviitissä Singaporen Shangri-La'ssa.
A fruit and tea amenity in a suite in Shangri-La Singapore.
 
Dos:
 
  • staying a night or a weekend in a business traveller focused hotel enhances your chances as there might be more unbooked rooms
  • communicate with the hotel in advance (they'll remember you). I don't mean asking for the upgrade, but ordering private airport transfers, restaurant reservations and other extra services. They'll see that you are not one of the guests that go and have their breakfast at the Starbucks next door...
  • try to look presentable even after a long flight. No need to wear a suit, but clean and properly dressed fits the bill. Smart casual is a good dress code. Even smart jeans are frown upon in some top hotels.
  • it's silly, but I have noticed a designer handbag doesn't hurt
  • some hotels never upgrade, some upgrade often. Return to the hotel that upgrades, but don't be disappointed if it doesn't happen this time.
  •  it's obvious but be nice to all members of the staff.


St Regis Rome lobby/ St Regisin lobby Roomassa
Ei näin:
  • älä koskaan pyydä upgradea (he ovat kuulleet ne samat jutut liian monta kertaa)
  • älä saavu rantapummin näköisenä
  • jos viivyt pidempään kuin muutamia päiviä mahdollisuutesi pienenevät jyrkästi, sillä hotellin kannalta ei ole järkevää sitoutua niin pitkäksi ajaksi
  • itsestään selvää, mutta älä ole tyly ja liian vaativa
Don'ts:
  • never ask for an upgrade (they have heard the same stories over and over again)
  • don't arrive looking like a beach bum
  • staying a week will drastically reduce the chances as the hotel doesn't want to commit for such a long period
  • it's obvious, but don't be rude and demanding

Oletko ollut onnekas upgradejen suhteen vai saatko aina sen huonoimman huoneen, jonka ikkunat ovat roskiksille päin? Ja ne roskikset tyhjennetään klo 5.00 joka aamu.

Have you been lucky with upgrades or do you always seem to get the worst room facing the garbage cans, which are emptied at 5 AM?


Photo: Pixabay


4 comments:

  1. Musta olennaista on myös se, että jos saa sen roskiksille päin olevan huoneen, niin käy valittamassa. Useammastakin hotellista, jota kaverini ovat usein käyttäneet, tiedän, että he tarjoavat aina ensin huonompaa huonetta, mutta jos jaksaa valittaa, niin saa poikkeuksetta paremman tasoisen huoneen - ja samassa huoneluokassa on useamman mallista ja kokoista huonetta. Ei siis kyse varsinaisesta upgradesta, mutta liittyy asiaan.

    Hotellien kanta-asiakasohjelmiin saattaa kannattaa liittyä kanssa. Miehelläni on yhdestä kanta-asiakasohjelmasta sen tasoinen kortti, että upgraden saa aina, jos vaan hotellissa on parempitasoisia huoneita vapaana - ja tähän mennessä aina on ollut.

    ReplyDelete
  2. Tietysti aina pitää valittaa, jos on aihetta, sehän on selvää. Itselleni ei kyllä ole juuri koskaan tarjottu kategorian sisällä huonoa huonetta, mutta pari kertaa (vahingossa tai tarkoituksella) väärän kategorian huonetta. Onneksi kuitenkin paljon enemmän niitä upgradeja. Monilla huippuhotelleilla ei ole varsinaisia kantisohjelmia, useilla amerikkalaisilla ketjuilla kyllä. Toki niitä kortteja löytyy itseltänikin, mutta en ikinä valitsisi hotellia sen perusteella, enkä juurikaan käytä niitä kortteja.

    ReplyDelete
  3. Oma kikkani on ottaa hotellin yhteyttä pari päivää ennen matkaa. En pyydä upgradea, mutta kerron aina että kyseessä on "anniversary", muistutan että haluamme ehdottomasti savuttoman huoneen ja olisiko mahdollista saada huone ylemmistä kerroksista, koska en nuku hyvin jos kadun äänet kantautuvat huoneeseen. Tällä keinolla on pari kertaa tullut upgrade. Jonkun kerran parempi huone on tullut vain ystävällisellä käytöksellä sisäänkirjautuess.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itse en mainitse merkkipäivistä kuin täysien kymppien yhteydessä, mutta olen kyllä silti saanut mahtavia upgradeja.

      Delete

Kiitos kommentistasi!

Thank you for commenting!